Hurtigruten

9:e dagen - 8 juli 2003
Finnsnes - Stamsund

När vi strax före midnatt kom till Tromsø, åkte vi med bussen till en ishavskatedralen för att besöka en midnattssolkonsert. Det var en mycket fin konsert med orgel, trumpet, flygel och 2 sångerskor. Akustiken i kyrkan var fantastisk. Bland annat spelades norsk folklore.

Klockan halv två på natten var vi tillbaka på M/S Trollfjord, som strax därefter lämnade Tromsø. Klockan 1.45 var det 14 grader varmt. Det är lika ljust som mitt på dagen. Men nu är klockan nästan 2 och det är dags att gå lägga sig. Natti natti.

Klockan 8.00 passerade vi Harstad, men då sov vi fortfarande. Vi vaknade ganska sent idag. Efter frukost gick vi upp på soldäcket. Vädret är jätte-fint! Solen lyser från den blåa himlen. Landskapet är fantastiskt, vattnet turkisblått. Vi åkte genom den trånga och endast 7 meter djupa Risøyrenna, där man genom det gröna och kristallklara vattnet kunde se botten. Klockan 10.30 la vi till i Risøyhamn. Efter ett kort stopp gick färden vidare genom Versterålens fjordarna. Klockan 11.00 var det 19 grader i skuggan.

Vi gick och åt lunch och därefter tillbaka till soldäcket. Strax innan vi kom till Sortland körde vi igenom under bro, på vilken samtidigt bussarna körde med passagerarna, som på morgonen hade gjort en utflykt till Vesterålen och som skulle komma ombord igen i Sortland. Mistluren ljöd och bussarna tutade och vi vinkade till varandra.

Klockan 12.30 la vi till i Sortland. På soldäcket hade det nu blivit så varmt, att man fick sitta i skuggan. Klockan 13.00 lämnade vi Sortland och färden gick vidare genom Sortlandsundet och förbi det 1.263 meter höga berget Møysalen.

Långt fram i fjärran kunde vi redan se de spetsiga topparna av Lofoten. Klockan 13.30 var det 23 grader varmt.

Vid 14.30-tiden la vi till i Stokmarknes. I Stokmarknes grundades Hurtigruten. Det var Richard With, som 1881 grundade Vesteraalens Dampskibsselskab AS. Här ligger ocks M/S Finnmarken på land, som är en del av Hurtigruten-museet. Vi stannade ombord och solade på däck 9.

Klockan 15.30 lämnade vi Stokmarknes och Vesterålen. Vi körde genom Raftsund, som är 20 km lång och mycket trång. Den ligger mellan Hinnøya (Vesterålen) och Austvågøy (Lofoten). På båda sidor av sundet står ca 1.000 meter höga berg. Det var mycket varmt och solen gassade.

Vid 17.00-tiden åkte vi än en gång genom den fantastiska Trollfjorden och sedan vidare mot Svolvær.

Denn 100 km långa Lofotenväggen kom närmare och närmare. Strax innan vi kom till Svolvær, såg vi två unga havsörnar, som lärde sig att flyga och landa på en liten ö. Klockan 18.30 körde vi in i Svolværs hamn och åter igen hälsade oss fiskegumman välkommen.

Klockan 19.00 gick vi till bussen, med vilken vi skulle göra en utflykt på Lofoten. Från Svolvær körde vi längs med kusten genom många små och pittoreska fiskebyar. Ibland kände man den starka lukten av torkad fisk. Vi stannade i Henningsvær, en liten och vacker fiskeby, som även kallas för Lofotens Venedig för den är byggd på många små öar.

Vi tog en promenad till hamnen i Henningsvær och besökte ett glasbruk, där vi köpte tre fina glaskulor.

Vi körde förbi vikingarmuseet, som är en 83 meter lång byggnad. Vidare gick det genom den vackra naturen på Lofoten. Bergen här är mellan 700 och 1.200 meter höga och 3 miljarder år gamla. Det är världens äldsta berg. Vi körde genom många fiskebyar och överallt såg vi de jätte-stora torkställningarna, som används för att torka fisk i september.

När vi åkte längs med kusten, såg vi M/S Trollfjord ute på det öppna havet mellan Svolvær och Stamsund. Klockan 21.45 kom vi till Stamsund, där M/S Trollfjord väntade på oss. Strax därefter lämnade vi Stamsund.

P g a utflykten åt vi middag först klockan 22.00 idag.

Förrätt: Fänkål- och palsternacksoppa.

Huvudrätt: Torsk med grönsaker, potatis och hollandaisesås.

Dessert: Rabarberpaj med vanillsås.

Efter middagen gick vi ut på soldäcket och tittade på Lofoten, som blev mindre och mindre ju längre bort vi körde genom den stora Vestfjorden och mot Bodø, som vi skulle komma fram till klockan 1.30.

Vi satt i salongen och strax efter midnatt var det dags att lägga sig.

Efter midnattssolskonserten i Ishavskatedralen i Tromsø

Mellan Sortland och Stokmarknes

Strax innan Stokmarknes

Stokmarknes

Blick genom fönstret på Trollfjordens branta bergsväggar

M/S Trollfjord i Trollfjorden

Här såg vi de två havsörnarna