Hurtigruten

7:e dagen - 6 juli 2003
Båtsfjord - Kirkenes - Berlevåg

Under natten passerade vi Båtsfjord och Vardø.

Vid 8.00-tiden vaknade vi och då var vi precis på väg in i hamnen från Vadsø. Vadsø har 6.100 invånare. På ena sidan av staden fanns vackra, färgglada trähus och på andra sidan en väldigt stor och ful fabrik.

Efter frukosten gick vi upp på däck och träffade en kille, som jobbar i restaurangen på M/S Trollfjord. Vi stod och pratade en stund. Det var ganska intressant att höra hur de jobbar. De jobbar i 22 dygn, ca 10 - 13 timmar per dag, och sedan är de lediga i 22 dagar.

En halvtimme innan vi kom till Kirkenes, gick vi upp på soldäcket. Klockan 10.00 var det endast 8,5 grader varmt. Det var ganska kallt, disigt och grått. Och det regnade lite. Det var det första regnet på vår resa.

När vi klockan 10.30 hade lagt till i Kirkenes, lämnade vi båten och gick 2 km till stadens centrum. Vi konstaterade att Kirkenes är en ganska ful stad. Husen är nerkomna, trädgårdarna dåligt skötta och allt gjorde ett fattigt och hemskt intryck. I närheten av kajen, där M/S Trollfjord låg, hittade vi i alla fall jätte-fina stenar.

Kirkenes ligger bara 7 km från den ryska och 37 km från den finska gränsen. Kirkenes ligger på samma longitud som St. Petersburg och Kairo. Härifrån är det 2.626 km till Bergen, som var utgångspunkt för vår resa. Här går även den geologiska, botaniska och zoologiska gränsen mellan Europa och Asien.

I Kirkenes var det många passagerare, som lämnade båten och det kom även många nya passagerare.

Klockan 12.30 gick vi och åt lunch. Som alltid, var det en fantastisk buffé med kalla och varma rätter, sallader, efterrätter, ost, frukt, etc. Idag fanns det också jätte-goda och jätte-stora havskräftor, som var nästan lika stora som hummer. Vi hade förresten under hela resan alltid samma bord (nr 53) och det var väldigt trevligt. Det var ett bord för två personer och man hade en bra utsikt genom fönstren på båda sidor av restaurangen. Och det var också en perfekt plats för att titta på kockarna, när de fixade maten vid buffén.

Klockan 13.30 lämnade vi Kirkenes, som också var vändpunkten i vår resa. Idag har vi haft jätte-dåligt väder. Det är grått och trist på Barentshavet och det regnar.

Klockan 14.00 tittade jag på Formel 1 racet. Men racet var så tråkigt att jag stängde av TV'n efter 30 varv (av 70).

Vårt nästa stopp var Vardø, som vi kom fram till klockan 17.30. Redan långt innan kunde man se observatoriet och den åttakantiga fästningen, som byggdes 1734 - 1738 och som än idag används av den norska marinen. Efter in timmes uppehåll lämnade vi Vardø.

Fågelklippan på ön Hornøya i närheten av Vardø är den östligaste punkten i Norge. Klockan 16.30 var det 8,5 grader warmt. Det var ganska blåsigt och vågorna var höga.

Till middag blev det:

Förrätt: Blomkålssoppa.

Huvudrätt: Grillad fjällröding med grön sparris, potatis och smörsås.

Dessert: Pistageglass med bär och basilikum.

Vid 21.00-tiden lade vi till i Båtsfjord, där det regnade ganska mycket. På kvällen satt vi i salongen och lyssnade vi på live-musiken.

Klockan 23.00 gick vi ut på däck 9. Klockan 23.20 mötte vi Hurtigruten-båten M/S Midnatsol, som är tvillingsskeppet till M/S Trollfjord. Det blev en riktig tävling - vem som ropade högst och vinkade mest skulle vinna. M/S Midnatsol tutade tre gånger, sen tutade M/S Trollfjord tre gånger. Och sen några gånger till en kort signal från båda skeppen. Hundratals människor stod på däcken trots att det regnade. Vi vinkade med lakan, handdukar, flaggor, etc. Men det var M/S Midnatsol, som vann. De lät hundratals ballonger stiga upp i luften och så hade de skrivit på en jätte-stor skylt: "Det e vi som begeistra". Nästa dag mailade de bilderna, som hade tagits när skeppen hade mötts, till oss på M/S Trollfjord.

Klockan 23.30 kom vi till Berlevåg, där vi hade ett kort uppehåll.

Berlevåg har 1.200 invånare. Hamnen i Berlevåg har inget skydd och är direkt utsatt Barentshavet. 1882 förstörde en orkan stora delar av fiskeflottan och även i början av 1900-talet förstörde ishavet väldigt mycket. Två gånger försvann den stora stenpiren, som ska skydda hamnen. 1973 byggdes en ny pir, som består av så kallade tetrapoder - fyrarmade, 15 ton tunga betongkolosser, som har utvecklats av en fransk ingenjör. Vattnet kan rinna igenom, men även 9,8 m höga vågor har tills idag inte lyckats att förstöra piren.

Nu har klockan hunnit bli 00.30 och det är dags att sova. Natti natti.