Hurtigruten

6:e dagen - 5 juli 2003
Øksfjord - Berlevåg

Under natten passerade vi Øksfjord.

Strax efter klockan 7.00 vaknade vi och då lämnade vi precis Hammerfest. Vi gick och åt frukost. Sen gick färden vidare norrut och genom det karga landskapet. Vi såg även några vindkraftverk. Temperatur på förmiddagen: 9 grader. Det är ganska fint ute, även om det är mulet. Men man kan även skymta några blåa fläckar på himlen. Mellan Hammerfest och Havøysund mötte vi den sydgående Hurtigruten-båten M/S Nordnorge.

Klockan 9.30 lade vi till i Havøysund. Efter ett kort uppehåll fortsatte resan mot Honningsvåg, dit vi kom vid 12-tiden.

Honningsvåg är huvudorten på ön, på vilken Nordkap ligger. Förr gick det en färja mellan ön och fastlandet. Men sedan sommar 1999 finns en ny väg med en 8,6 km lång tunnel, som ersätter färjan.

Varje vår transporteras ca 3.800 renar över Magerøysund till sommarbete på ön Magerøya. På hösten simmar renarna de 1.800 m tillbaka över sundet tillsammans med kalvarna som föddes i maj och juni.

I Honningsvåg lämnade vi båten och åkte med bussen till Nordkap, som ligger ca 40 km från Honningsvåg. Resan dit var mycket fin och förde oss genom vackra landskap. Vi såg många renar och vi gjorde även ett stopp vid ett samelager.

Vid Nordkap togs de obligatoriska bilderna. Sen gick vi runt där, plockade några sten och hittade även en stickling. Det var lite disigt och endast 4 grader varmt.

Strax före klockan 15.00 åkte vi tillbaka till Honningsvåg och M/S Trollfjord. Klockan 15.45 lämnade vi Honningsvåg och åkte vidare norrut mot Kjøllefjord. Vi åkte över Porsangerfjorden, som är 120 km lång och Finnmarkens största fjord. Vid mynningen är den 19 km bred.

Vi passerade också Sværholtklubben, en av världens största fågelklippor. Och så körde vi genom Laksefjorden, som är 80 km lång och 22 km bred och som bildar gränsen till halvön Nordkyn.

Lite senare körde vi in i Kjøllefjorden och kom även förbi Finnkjerka, en av Norges vackraste klippformationer.

Klockan 18.00 kom vi till Kjøllefjord, där vi hade ett kort uppehåll. I Øksfjorden passerade vi världens nordligaste björkskog.

Strax efter klockan 18.00 var det dags att äta middag.

Förrätt: Skaldjurssoppa.

Huvudrätt: Hjortfilé med svamp, lingon, brysselkål och potatissufflé.

Dessert: Vaniljkräm med marinerade frukter.

Färden fortsatte runt Kinarodden, den nordligaste punkten av det europeiska fastlandet. Vid 20.00-tiden lade vi till i Mehamn, en liten fiskeby. Sen gick det vidare genom Austhavet mot Berlevåg.

Vi beställde en softdrink "Trollfjord Spesial" (det stavas faktiskt med "s" på norska) och njöt av kvällen.

Strax efter klockan 23.00 gjorde vi ett kort stopp i Berlevåg. Precis när vi lämnade hamnen i Berlevåg, mötte vi den sydgående Hurtigruten-båten M/S Richard With.

Båtarna tutar alltid tre gånger när de möts. Många människor står på däck och vinkar till varandra, ibland t o m med stora handdukar och lakan! Det är förresten alltid den nordgående båten, som hälsar först.

I slutet av piren i Berlevågs hamn stod många människor, vinkade till oss och ropade "ha det!" För människorna i de små fiskebyarna är det alltid en upplevelse, när en Hurtigruten-båt kommer.

Färden gick vidare österut och mot Båtsfjord. Men nu är klockan 23.30 och dags att gå lägga sig.