Hurtigruten

5:e dagen - 4 juli 2003
Brønnøysund - Svolvær

Klockan har hunnit bli 01.00 och midnattssolen skiner in i vårt hyttfönster. Hur ska man då kunna bli trött?!? Vi har precis passerat Stokmarknes. Under natten kommer vi att passera Sortland och Risøyhamn. Men nu är det dags att sova.

Klockan 7.45 vaknade vi. Då låg vi precis i hamnen i Harstad. Harstad har 18.000 invånare och ligger på Norges största ö Hinnøya. Staden präglas av militär, skepps- och fiskindustri.

Vid 8.30-tiden gick vi och åt frukost och klockan 10.30 blev det polardop på däck 9. Havets kung Neptunus kom och hälsade oss välkommen i sitt rike. Efter dopet bjöds det på norsk örtsnaps och sen försvann Neptunus tillbaka till sitt rike.

Vi gick till baren för att värma oss och drack en cappuchino. Strax eftrer halv tolv la vi till i Finnsnes.

Idag har det varit rätt så kallt. Klockan 13.30 var det endast 10 grader varmt. Färden gick vidare genom ishavet och vid 15.00-tiden kom vi till Tromsø. När vi la till i hamnen, stod det några musiker där, spelade och hälsade oss välkommen till Tromsø.

Tromsø är en mycket vacker stad och den har många namn. Nordens Paris (för det finns så många caféer, restauranger, pubar och butiker där). Dörren till Arktis. Dörren till Ishavet. Staden har endast 59.000 invånare men kommunens yta är 2.558 (!) km2!

Från ön Tromsøya, på vilken den ursprungliga staden ligger, går en 1.016 m lång bro till fastlandet. Idag leds dock största delen av trafiken genom en tunnel under sundet.

Vi tog en taxi och skulle först åka till Ishavskatedralen. Men det var jätte-mycket folk där, så vi disponerade om och åkte till Fjellheisen först. Vi åkte med linbanan upp på det 420 m höga berget, vars topp fortfarande var snötäckt. Härifrån hade man en fantastisk utsikt över Tromsdal och staden Tromsø. Vi var nästan helt själva uppe på berget. Vi njöt av den vackra utsikten, tog några kort, hittade några sticklingar och åkte sen ner igen. Nu var alla människor, som vi hade sett vid Ishavskatedralen, på väg till fjellheisen. Det var bra timing!

Vi gick en knapp km från Fjellheisen till Ishavskatedralen. Vägen ledde genom ett vackert bostadsområde med mycket fina och färgglada hus med vackra, välskötta trädgårdar fullt med blommor.

När vi kom till Ishavskatedralen, fanns knappt någon människa där. Vi tittade på kyrkan och tände ett ljus. Det är en mycket vacker kyrka och symbol för mörker och norrsken. Bakom altaret finns Europas största glasmosaik (140 km2). Egentligen heter kyrkan Tromsdalen Kirke efter stadsdelen, den finns i, men redan en kort tid efter invigningen år 1965 blev den "Ishavskatedralen" för den trekantiga formen påminner om ett isberg.

Vi tog en taxi tillbaka till M/S Trollfjord. Temperatur klockan 18.00: 11 grader. Tillbaka på båten skrev vi några vykort och klockan 18.30 lämnade vi Tromsø. Och så var det dags igen för middag:

Förrätt: Ank- och kycklingpaté.

Huvudrätt: Hälleflundrefilé.

Dessert: Glass med bär. Vaniljglassen var en triangel, som påminde om Ishavskatedralen.

Klockan 21.30 mellan Tromsø och Skjervøy mötte vi den sydgående Hurtigruten-båten M/S Narvik. Temperatur klockan 22.15: 9 grader. Klockan 22.45 kom vi till Skjervøy, där vi hade ett kort uppehåll. Vid midnatt gick vi och la oss. Natti natti!