Hurtigruten

4:e dagen - 3 juli 2003
Brønnøysund - Svolvær

Under natten passerade vi Brønnøysund och Sandnessjøen.

Strax före klockan 6.00 vaknade vi. Morgonsolen står högt på den blåa himlen. Vi stannade i Nesna och efter ett kort stopp gick färden vidare. Klockan 7.00 var vi redan på däck. Vi passerade ön Hestmannøy, som är en 568 m hög klippa. Klockan 7.20 passerade vi polarcikreln, som är markerad med en liten glob, som står på den lilla ön Vikingen. Senare erhöll vi t o m ett certifikat av kaptenen att vi hade passerat polcirkeln. Vi mötte den sydgående Hurtigruten-båten M/S Finnmarken. Vi passerade många öar, bl a Rødøyløva. Det är 20 grader varmt och solen skiner!

Strax före klockan 9.00 kom en liten båt - M/S Meløycruise - la till vid sidan av M/S Trollfjord och vi gick ombord på den lilla båten. Knappt 1,5 timmars färd med M/S Meløycruise låg framför oss. Färden gick genom en vacker skärgård och in i Holandsfjorden. Vi passerade många laxodlingar. I varje ring finns ca 100.000 laxar i ca 1,5 år tills de vägar 3 - 4 kg. De matas med hjälp av slangar, genom vilka maten pumpas ut från en båt. Näten går ner till botten av fjorden, som här är 400 m djup.

När vi kom till slutet av fjorden såg vi glaciären. Vi la till vid en liten brygga, gick av båten och gick fram till glaciärsjön, som ligger framför Svartisen. Det är Norges näststörsta glaciär, den är 375 km2 stor och 2.500 år gammal. Vi tillbringade en tid där och njöt av den fantastiska utsikten över glaciären.

Sen drack vi kaffe och så gick vi tillbaka till den lilla båten. Efter ytterligare 20 minuters båtfärd lämnade vi M/S Meløycruise och steg på en buss, som vi åkte med på den vackra kustvägen nr 17 mot Bodø. Bodø har 41.000 invånare och här ligger också den nordligaste NATO-flygplatsen, som även används av civila flygbolag. Landningsbanan är inte långt ifrån hamnen, varför ankommande flyg måste koordineras med ankommande båtar.

Vi gjordet ett stopp vid en mycket vacker sandstrand vid Saltfjorden samt vid Saltstraumen. Saltstraumen är världens största tidsvattenström. Fyra gånger per dag (mellan ebb och flod) pressas 372 miljoner kubikmeter vatten med en genomsnittlig hastighet av 29 km per timme genom det 3 km långa, men endast 150 m breda sundet mellan Saltfjorden och den 230 m3 stora Skjerstadsfjorden. Vid ny- och fullmåne är strömningen starkast. Det bildas virvlar som kan bli mycket farliga för båtar.

På vägen till Bodø såg vi även två havsörnar. Strax efter klockan 15.00 kom vi till Bodø, där M/S Trollfjord väntade på oss. Färden gick vidare förbi många öar, fyrar, små fiskebyar och fjordar. Vi passerade även Landego, en markant profil i Nordnorge. Med lite fantasi kan man se en jätte, som klättrar uppför berget.

Sen lämnade vi det norska fastlandet och fyra timmars färd över det öppna havet låg framför oss mot nordväst. Långt i fjärran kunde man se Lofoten. Den så kallade Lofotenväggen är mycket imponerande.

Efter en sen lunch gick vi ut på däck igen och njöt av det vackra vädret. Klockan 18.30 var det dags för middag igen.

Förrätt: Krämig fisksoppa med skaldjur.

Huvudrätt: Örtmarinerad lammfilé med blomkål, ratatouille, potatisgratäng och rosmarinsås. Maten var upplagd på tallriken så att det såg ut som några bergstoppar på Lofoten.

Dessert: Panacotta vaniljpudding med passionsfruktsås.

Strax efter klockan 19.00 kom vi till Stamsund, vårt första stopp på Lofoten, där vi hade 30 minuters uppehåll. Sen fortsatte vi längs med Lofoten. Vi njöt av det fantastiska och omväxlingsrika landskapet.

Vid 20.30-tiden och endast några sjömil från Svolvær mötte vi den sydgående Hurtigruten-båten M/S Kong Harald. Klockan 21.00 kom vi till Svolvær, där vi hade en timmes uppehåll. I slutet av piren står en fiskegumma, som hälsar ankommande båtar välkommen.

Svolvær är Lofotens "huvudstad". Där står även ett berg, som kallas Svolværgeita. Den har två toppar, som ser ut som en gets horn och som endast är 1,5 m ifrån varandra. Modiga bergsklättrare hoppar från ena toppen till den andra. Svolværgeita var i alla fall mycket mindre än vi hade föreställt oss den.

Det är alltid en upplevelse när ett postskepp lägger till någonstans och det är kul att titta på de livliga aktiviteter i hamnen. Det är otroligt, hur mycket saker som lastas och lossas! Tapeter, madrasser, bildäck, kattmat, livsmedel, takpannor, tegel, virke, takstolar, cyklar, etc. Och naturligtvis post!

Klockan 23.30 åkte vi in i Trollfjorden, som har gett sitt namn till den här Hurtigruten-båten - M/S Trollfjord. Det var fantastiskt! Den är så smal att man knappt kan tro att båten får plats där! Branta bergsväggar glider förbi så nära att man nästan kan ta på dem! Trollfjorden är 2 km lång och vid mynningen väster om Raftsundet endast 100 m bred. På södra sidan finns den 1.084 m höga Trolltindan, på norra sidan den 998 m höga Blåfjell. Vi åkte till slutet av fjorden, där båten vände och sen tillbaka. Det var en otrolig upplevelse strax före midnatt!

Klockan 6 på morgonen mellan Sandnessjøen och Nesna

Soluppgång bakom berget

Strax efter klockan 7 mellan Nesna och Ørnes

Hestmannøy

Ön Vikingen och Hestmannøy i bakgrunden

Globen på ön Vikingen, som markerar polcirkeln

Nu har vi passerat den!

Den sydgående M/S Finnmarken

Mellan Nesna och Ørnes

M/S Meløycruise

Styrbordssidan av M/S Trollfjord

M/S Trollfjord

På väg till glaciären Svartisen

Laxodling på väg till glaciären Svartisen

En del av Svartisen

Vi börjar närma oss Svolvær

Fören av M/S Trollfjord

Svolvær

Fiskegumman i hamnen av Svolvær hälsar oss välkommen

Här ska fisk torkas i september