Hurtigruten

3:e dagen - 2 juli 2003
Kristiansund - Rørvik

Det är efter midnatt och man är fortfarande inte trött. Till höger passerar det vackra landskapet, till vänster är det öppna havet - den atlantiska oceanen. Här ute finns det stora vågor, men det märks knappt på M/S Trollfjord.

Små kullar, höga berg, branta klippor drar förbi oss. Himlen är blå med några små rosafärgade moln. Om knappt 1,5 timmar kommer vi fram till Kristiansund. Men då lär vi sova. God natt!

Klockan 7.00 vaknade vi, gjorde oss klara och gick ut på däck för att se när vi börjar närma oss Trondheim. Strax utanför hamnen i Trondheim ligger Munkholmen - en liten ö, där det en gång i tiden funnits ett kloster. I hamnen i Trondheim låg den sydgående Hurtigruten-båten M/S Nordkapp.

Trondheim har en gång i tiden varit Norges huvudstad och hette då Nidaros. Idag har den 149.000 invånare och en yta på 342 km2.

Efter frukosten tog vi en taxi till Nidarosdomkyrkan. Vi gick runt där och tittade även in i domkyrkan. Klockorna ringde och det var mycket vackert. På gården utanför domkyrkan samlades en procession. Vi gick också och tittade på ärkebiskopsgården, som ligger precis bakom Nidarosdomkyrkan. Sedan tog vi en taxi och gjorde en liten sightseeing-tur genom Bergen och tittade bl a på de fina, färgglada hus, som står på trästolpar i vattnet. Temperatur klockan 10.30: 23,5 grader! En timme före avfärd var vi tillbaka på vårt flytande hem M/S Trollfjord.

Klockan 12.15 lämnade vi Trondheim. I slutet av kajen stod brandkåren med två bilar och utkörda stegar. Sirenen tjöt, blåljuset var tänt och på bilarna och på stegarna stod brandmännen, sprutade vatten på M/S Trollfjord och oss och vinkade. Det var ett trevligt farväl av Trondheim.

Landskapet mellan Trondheim och Rørvik är fantastiskt. Massor av klippor, små vikar och fjordar.

Vi gick och åt lunch och sen ut på däck. Solen visade sig inte mycket idag, men det var i alla fall 23 grader varmt! Färden gick genom Trondheimsfjorden och sen vidare norrut. Vi passerade många fyrar, bl a den stora, röda fyren på ön Kjenungskjær. Här börjar öriket i Frohavet. Här finns hundratals öar och vi passerade även många små fiskebyar.

Vid 16-tiden kom vi till Stokksund. Manövreringen av det stora skeppet i detta trånga sund är nog inte det lättaste. Sundet är så smalt och kurvigt att kaptenen måste använda mistluren för det hade varit omöjligt att möta en annan båt i sundet. Ljudet av mistluren ekade i bergen. När vi körde under Stokksundsbron, stod människor uppe på bron och vinkade till oss. När vi hade passerat Stokksund körde vi åter igen förbi väldigt många öar.

Klockan 17.30 gjordes det en övning med en av räddningsbåtarna. Det släpptes ner, två besättningsmän körde en runda runt M/S Trollfjord och sen drogs räddningsbåten upp igen.

Vi tillbringade nästan hela eftermiddagen på däck och njöt av det vackra landskapet. Strax efter halv sex var det dags för middag.

Förrätt: Rökt vilt i tunna skivor med grönsaker och oreganobröd.

Huvudrätt: Havsforell i vitt vin, potatismos med selleri, örtsås och gurksallad.

Dessert: Ostkaka med björnbärsås.

Medan vi åt kom plötsligt hela köks- och restaurangpersonalen ut springande med norska flaggor. De sjöng en norsk födelsedagssång och sprang till ett bord, där någon tydligen fyllde år. Det var trevligt.

Efter maten gick vi till salongen och drack kaffe. Strax efter halv nio la vi till i Rørvik. Där låg även den sydgående Hurtigruten-båten M/S Vesterålen.

När vi idag kom till hytten, låg där två väskor som present från Hurtigruten.

Klockan 21.15 lämnade vi Rørvik. En tävling utlystes. Man skulle gissa exakta tidpunkten då vi nästa morgon skulle passera polcirkeln. Vi uppskattade klockan 07.19.26 respektive 07.13.13. Vi får se, vem som ligger närmast.

Nu är klockan 23.45 och solen skiner. Imorgon ska vi göra en utflykt till Norges näststörsta glaciär - Svartisen. Väckarklockan ringer redan klockan 6.30 så det är bäst att sova nu.

Munkholmen strax utanför Trondheim

I Frohavet mellan Trondheim och Rørvik

Stokksund

Stokksundsbron

Här ska vi till vänster!

Övning med en av räddningsbåtarna

Nu dras räddningsbåten upp igen

Laxodling mellan Trondheim och Rørvik

Skärgården i Frohavet mellan Trondheim och Rørvik

Mellan Trondheim och Rørvik

Vi börjar närma oss Rørvik

M/S Vesterålen i Rørvik

Klockan 23.00 mellan Rørvik och Brønnøysund

Spegling av midnattssolen i fönstret