Hurtigruten

1:a dagen - 30 juni 2003
Avfärd Bergen

Klockan 6.30 gick vi upp, åt frukost, gjorde oss klara och åkte till centralstationen, där vi klockan 8.01 tog tåget till Köpenhamn. Klockan 13.00 gick flyget till Bergen, där vi landade klockan 14.30.

Nu är vi i Norge. När vi landade i Bergen, regnade det lite. Bergen är ju den regnrikaste staden i världen. Årsnederbörden ligger på 1.953 mm. Bergen har 230.000 invånare och har en yta på 465 km2. Centrala delen av staden ligger mellan sju berg.

Vi tog flygbussen från flygplatsen till Frieleneskaien, där M/S Trollfjord låg och väntade på oss. Vädret blev bättre och bättre, det slutade t o m att regna. Vi deponerade vårt bagage och tog en taxi in till staden. Vi åkte med linbanan Fløybane upp på berget Fløyen, som är 320 m högt och från vilket man har en fin utsikt över Bergen. På vägen ner satt vi längst fram och det kändes som om man satt i en berg- och dalbana, när det bar nerför det branta berget.

Sen tittade vi på den vackra hamnpromenaden Bryggen och tog därefter en taxi tillbaka till Hurtigruten-båten.

Vi gick runt på båten och vid 18.00-tiden fick vi vår hytt. Det är en jätte-fin och stor hytt med två sängar, skrivbord, stol, bord, två stora garderober och ett fint badrum som t o m har golvvärme. Hytten har också ett stort fönster. När vi kom in i hytten fanns redan vårt bagage där. Vi packade upp och gick upp för att äta middag.

Vilken buffé! Massor av förrätter, varma rätter och efterrätter! Många sorters fisk (gravad, kallrökt och varmrökt lax, senapssill, currysill, löksill, etc), såser, musslor, räkor, havskräftor, etc. Gratänger, många sorters kött, såser, grönsaker, patéer, sallad, frukt, ost, bröd, etc. Och en fantastik dessert-buffé med krämer, puddingar, frukt, kakor, tårter, såser, etc.

Efter middagen gick vi på däck. Strax efter klockan 20.00 var det dags för avfärd. En spännande upplevelse! Mistluren ljöd, landgången drogs in och så var allt klart för avgång. Många människor stod på kajen för att vinka av oss. Långsamt gled skeppet ur Bergens hamn.

Kvällssolen är vacker. Det är 18 grader varmt. Nu är vi på väg! I 11 dagar kommer M/S Trollfjord att vara vårt flytande hem. Vi åkte genom Hjeltefjorden, från vilken vikingarna startade sin resa till Shetlandöarna en gång i tiden. Vi passerade även mynningen till Sognefjord, vilken är Norges längsta och djupaste fjord. Den är 205 km lång och vid det djupaste stället 1.308 m djup. Vidare gick färden genom skärgården norr om Bergen.

Vi tog en liten paus i hytten. Tog det lugnt, tittade ut genom fönstret och njöt av det fantastiska landskapet, som passerade förbi.

Sen gick vi till en av barerna. De är jätte-fint möblerade och har stora panoramafönster. Vi drack kaffe och beundrade den fina utsikten.

Efter kaffet gick vi ut på däck 6 och gick ett varv runt båten. Klockan är 22.30 och solen står fortfarande högt på himlen. Och det är fortfarande 17 grader varmt.

Nu börjar vi bli trötta. Dags för en dusch och kudden. Klockan är snart 23.30 och det är fortfarande ljust. Men vi drar inte för gardinerna, utsikten är alldeles för vacker för det.

Nu är vi snart framme

Efterrätten

Nu dras landgången in

Nu bär det iväg!

Nu lämnar vi hamnen i Bergen

Bergen

Liten ö i skärgården norr om Bergen

En av hissarna på M/S Trollfjord

Mot midnattssolen (strax efter klockan 22.00)