Välkomin til Ísland!

Reseberättelse

Tisdagen den 11 juni 2002

Körsträcka 432 km

Efter frukosten packade vi bilen och körde från Hólar vid niotiden. Vädret var inte så bra: 8 grader och tjock dimma. Vi körde genom Saudarkrokur, en ganska ful liten stad vid Skagafjörður med 2.700 invånare. Då var vi på ringvägen nr 1 igen. Nästa stopp var Glaumbær, där vi tittade på en gammal bondgård, som också var byggd av torvmosse. Fram till 1938 bodde folk här. Sedan blev det ett museum.

I Varmahlid tankade vi bilen och postade korten, som vi hade skrivit kvällen innan. Sedan körde vi några km genom mycket tjock dimma. Efter en stund blev vädret fint igen och solen sken. Landskapet ändrade sig hela tiden – högland, bergskedjor, lava- och stenöknar, gröna ängar med Islandshästar. Och massor av vattenfall. Vi såg också en berguggla.

Vi körde runt Hvalfjörður. Vid en fin rastplats med utsikt över fjorden gjorde vi paus. Vi åt goda, isländska ostfrallor och drack kaffe. Vädret var toppen och det var 21 grader varmt.

Innan vi kom till Mosfellsbær körde vi in på väg nr 48 och sedan nr 36 mot Þingvellir. Det är en mycket vacker nationalpark. Det är en lavaslätt med en flod rätt igenom samt en djup ravin. I närheten ligger också Islands största sjö, den 82 kvadratkilometer stora Þingvallavatn. Vi tittade på ravinerna och den gamla kyrkan.

Sedan körde vi runt sjön Þingvallavatn och kom fram till Laugarvatn, som är en varm sjö, i vilken man kan bada året runt. Här strömmar kokande heta källor direkt in i sjön. Även här fanns det många myggor, men inga som stack.

Och så fortsatte vi mot de geotermiska områden vid Geysir. Vädret var underbart. När vi kom fram vi Hotel Geysir, checkade vi in och packade upp bilen. Sedan gick vi till det geotermiska området, som ligger bara knappt 100 meter från hotellet. Överallt kokte det och svavellukten hängde över oss. Flera gånger såg vi gejsern Strokkur att explodera. Det är verkligen en upplevelse! I hela området finns det små gejsrar och även „Blesi" mer eller mindre varma till kokande heta källor i alla möjliga färger – turkosblåa eller gröna eller blåa. Här finns också den gamla, stora gejsern, som har gett alla sprutande källor i världen sitt namn – GEYSIR. Den började bli aktiv på 1300-talet och hans fontäner var upp till 80 meter höga. Numera är den nästan inte alls aktiv längre. Strokkur skjuter upp en ca 20 meter hög fontän var 5:e till 10:e minut.

Sen gick vi tillbaka till hotellet och njöt av „hot pot" och solbad. Det blev även en liten tur i hotellets simbassäng. Det var varmt och soligt. Sen åt vi en fantastiskt god middag. Som förrätt (som huset bjöd på) var det friterade räkor med sallad och bröd och två sorters kryddsmör. Som huvudrätt åt vi lammfilé med bakpotatis, grönsaker och sås. Som efterrätt blev det 5 sorters hemgjord glass med blåbärsås och choklad.

Efter maten tog vi en promenad till det geotermiska området igen. Vi såg Strokkur skjuta upp flera gånger. Vid 23-tiden var det fortfarande 20 grader varmt och ljust som på eftermiddagen. Mätta, trötta och belåtna gick vi och la oss.

Mellan Hólar och Glaumbær

Förrätt

Huvudrätt

Efterrätt

Varningsskylt i det geotermiska området i Geysir