Välkomin til Ísland!

Reseberättelse

Fredagen den 7 juni 2002

Körsträcka 273 km

Vi gick upp klockan halv fem på morgonen och tog tåget klockan 6.01 till Kastrup. Klockan 11 lyfte planet från Köpenhamn till Keflavik. Strax före landningen hade vi en jätte-fin utsikt över ön och såg även Vatnajökull, Europas största glaciär.

Efter bara 2,5 timmar kom vi fram i Keflavik. Island visade sig från sin bästa sida, det regnade bara lite lätt. Vi hämtade den lilla terrängbilen, som vi hade beställt, och packade bilen. Efter lite startsvårigheter av bilen (vilket för den delen var så varje morgon, men när bilen väl var varm, gick den som en klocka) körde vi därifrån.

Första målet var blåa lagunen (Bláa Lonið), där vi tillbringade ett par underbara timmar. Vattnet var turkosblått och mellan 38 och 66 grader varmt. Vi gjorde också en ansiktsmask.

Från den blåa lagunen fortsatte vi på väg nr 43 genom bisarra lavalandskap till Vogar och därefter på ringvägen nr 1. Nu hade det slutat regna, t o m solen visade sig. Det var 15 grader varmt. Ju mer vi körde österut desto finare och grönare blev landskapet. På vägen såg vi många Islandshästar, får, lamm, några kor och många strandskator. Mellan de karga och delvis med mossa täckta lavastenarna växte massor av blåa lupiner.

Nästa stopp var vid Seljalandsfossen. Ett fint vattenfall, 40 meter högt och med en liten stig bakom.

Bara 30 km från Seljalandsfossen kom vi till Skógafossen, även det ett mycket vackert vattenfall.

Vidare gick det på ringvägen nr 1. Söder om Mýrdalsjökull gjorde vi en avstickare in på väg nr 218 mot Dyrhólaey. Där finns bl a är ett 120 meter högt stenvalv i havet, vilket också är Islands södra udde. Vi kunde inte köra ända ner då detta område är avstängt så här års för att fåglarna ska kunna ruva i lugn och ro.

Åter igen befann vi oss i ett mycket bisarrt lavalandskap. Efter några km lämnade vi ringvägen igen och körde mot Reynir, där bisarra, upp till 66 meter höga lavaformationer står i Atlanten. Där finns också en svart sandstrand. Det blåste lite och vågorna var ganska höga.

Från Reynir var det bara några km kvar till Vik i Myrdal. Det är en vacker liten by med endast 340 invånare. Den ligger i det område på Island, där det regnar mest. Vi hade dock tur med vädret. solen sken. I Country Hotel Höfðabrekka tillbringade vi första natten på Island. Vid 10-tiden på kvällen och efter en mycket god middag (lamm med grönsaker och söta potatis som huvudrätt och rabarberpaj som efterrätt) gick vi och badade i hotellets 36 grader varma „hot pot“, som de precis några veckor innan hade skaffat. De fick borra 750 meter djupt för att komma åt det heta vattnet.

Fastän det fortfarande var ljust vid 22.30-tiden var vi trötta och gick och la oss.